מה זה מטאוורס?

Metaverse  נוצר משילוב המילים  Meta + Verse (מטא +יוניברס) שמשמעותן היא מעבר לעולם. כלומר זהו עולם וירטואלי עתידני, תלת ממדי שהוא ההתפתחות הבאה של האינטרנט.

המונח מטאוורס עלה לכותרות לפני מספר חודשים כאשר מארק צוקרברג הכריז כי פייסבוק שינתה את שמה ל- Meta וחשף את החזון של החברה לגבי Metaverse.

מה משמעות המטאוורס וכיצד הוא צפוי להשפיע עלינו?

המונח Metaverse הופיע לראשונה בספר המדע בדיוני "Snow Crash" מאת ניל סטיבנסון משנת 1992. סטיבנסון תיאר יקום בשם מטווארס המורכב ממציאויות רבודות שונות, אליהם האנשים מתחברים באמצעות משקפיים מיוחדים ומתהלכים בהם בדמות אווטרים, במטרה למצוא מפלט מהיקום הטוטליטרי בו הם חיים.

במעבר לחזון של שנת 2022, מטאוורס הוא עולם תלת-ממדי המשלב בין המציאות לעולם הווירטואלי, בו נוכל להיפגש עם אנשים, לצפות בהופעות, לטייל בעולם, להשתתף בישיבות, לרכוש מוצרים באמצעות מטבעות דיגיטליים, להתאמן, לשחק במשחקים ועוד, כל זאת מבלי לצאת מהבית. הגישה לעולם הזה תתאפשר באמצעות שימוש בשעונים חכמים, משקפי ואוזניות VR וטכנולוגיות נוספות המתפתחות בקצב מואץ.

עולם המטאוורס נוצר משילוב של טכנולוגיות שונות בהן:

VR (Virtual Reality)  – מציאות מדומה, בה אוזניות VR מקרינות למשתמשים תמונות וקולות, ליצירת מרחב וירטואלי המדמה את העולם האמתי.

 (Augmented Reality) AR – מציאות רבודה, המשלבת אלמנטים ווירטואליים כרבדים נוספים לעולם המציאותי.

MR (Mixed Reality) – מציאות מעורבת, הממזגת בין המציאות לעולם הווירטואלי על מנת ליצור דרכים חדשות לתקשור במרחב הווירטואלי.

המונח מטאוורס עולה לכותרות

באוקטובר 2021, כחלק מהמיתוג המחודש של החברה, הכריז מארק צוקרברג כי פייסבוק שינתה את שמה ל-Meta Platforms וחשף את החזון של החברה לגבי המטאוורס בסרטון Connect. במהלך הסרטון הסביר צוקרברג כי עולם המטאוורס הוא למעשה האבולוציה הבאה של האינטרנט ו"היורש של המובייל". לדבריו, בעולם זה נוכל להתחבר זה לזה מכל מקום בו נהיה, באמצעות אווטארים – הייצוגים הדיגיטליים התלת ממדיים שלנו. בעולם הזה נוכל להיכנס לאינטרנט ולהיות חלק מהמרחב הווירטואלי במקום להישאר בגדר צופים בלבד.

צוקרברג בהסברים והדגמות לגבי עולם המטאוורס

השפעות המטאוורס על העתיד

צוקרברג הודיע כי חברתו תשקיע מיליארדי דולרים בהגשמת המטאוורס ובחמש השנים הקרובות תגייס באירופה עשרות אלפי עובדים למשימה. מטא משקיעה בפיתוח אוזניות VR- Oculus Quest וחברות גדולות נוספות וסטרטאפים, עובדים במרץ על התפתחויות טכנולוגיות שיקרבו את חלום המטאוורס, תוך השקעה של סכומים עצומים.  דוגמאות לכך הן: מייקרוסופט עם MESH – פלטפורמה המאפשרת למשתמשים לקבל גישה למציאות רבודה, חברת Nvidia אשר בונה פלטפורמה המחברת בין עולמות תלת-ממד ביקום משותף וענקית הקמעונות וולמארט, אשר הצטרפה לאחרונה לטרנד עם מכירת מוצרים וירטואליים ויצירת מטבע קריפטו משלה.

המטאוורס מתייחס לפלטפורמות דיגיטליות קיימות ועתידיות. בעולם הגיימינג כבר מזמן מיישמים אלמנטים הדומים לרעיון המטאוורס עם אווטרים במשחקים מרובי משתתפים. חברת רובלוקס יוצרת חוויות וירטואליות אינטגרטיביות במשחקים ומשחקים כמו פורטנייט ומיינקראפט מספקים חוויות וירטואליות למשתתפים רבים מכל העולם. לדוגמה, במשחק פורטנייט (של חברת אפיק גיימס) נערכה הופעה וירטואלית של אריאנה גרנדה מול קהל עצום.

לצד ההתפתחות הטכנולוגית המואצת מצד חברות רבות, קיימים אתגרים עצומים בדרך למימוש המטאוורס כולל קשיים טכנולוגיים, אתגרים רגולטורים, אתגר בגביית מיסים מפעילות כלכלית וירטואלית והצורך בחוקי צנזורה חדשים. להתפתחות המטאוורס נלווים חששות כמו אובדן הפרטיות עקב איסוף מידע של המשתמשים על ידי החברות הפועלות בתחום, ניצול לרעה של הטכנולוגיה על ידי גורמים שונים, התמכרות לעולם הווירטואלי שמובילה לדיכאון, השמנה ולבעיות בריאותיות נוספות.

קשה לדעת איזו צורה ילבש עולם המטאוורס ומתי הוא יתרחש אם בכלל. במידה והחזון יתממש, המטאוורס צפוי להיות השלב הבא בהתפתחות הטכנולוגית, החברתית, התקשורתית והעסקית.