Google Tag Manger למתחילים

הפוסס שלפניכם מבוסס על סדנה שהעברתי כמה פעמים למתחילים בעולם השיווק הדיגיטלי

מהו Google Tag Manager?

GTM הוא tag management system TMS – מערכת לניהול תגיות המאפשרת לעדכן במהירות ובקלות קודי מדידה וקטעי קוד קשורים (תגים – tags) באתר או באפליקציה לנייד.

לצורך כך, יש להטמיע בכל עמודי האתר שני קטעי קוד שאותם מקבלים בעת יצירת חשבון GTM.

חשוב להבין ש GTM מהווה בעצם “חלון” לסביבת הפיתוח באתר, לטוב ולרע…

למה צריך את זה? שתי סיבות עיקריות:  

ניהול מרכזי של כל התגים ממקום אחד, והפחתת התלות במתכנתים.

אז מה עושים עם זה? הנה רשימה מאוד חלקית:

בעזרת GTM ניתן להטמיע בקלות וללא עזרת מתכנת –  קודי מעקב כמו גוגל אנליטיקס,  הטמעת קודי המרות פשוטים כמו קודים של  פייסבוק, גוגל אדס, אאוטבריין וכדומה, הטמעת קודי המרות מורכבים מבוססי אירועים כמו מעקב אחר קליקים, שליחת טפסי יצירת קשר, צפיות בסרטונים, גלילת העמוד ועוד, הטמעת קודי רימרקטינג של מערכות הפרסום, הטמעת קודים של מערכות שבהן משתמשים לשיפור חוויית המשתמש או העלאת שיעורי ההמרות, כמו גוגל אופטימייזר, הוטג’אר Crazy Egg  וכדומה, הטמעת קודים מורכבים למטרות טכניות מתקדמות כמו הטמעת סכמות, תגיות קנוניקל ועוד.

איך זה עובד?

חשבון GTM בנוי במבנה של שתי רמות:  רמת החשבון – נהוג להקים חשבון אחד לכל ארגון, באמצעותו ניתן לנהל מספר נכסים, רמת הקונטיינר (מיכל) – כל נכס מקבל קונטיינר משלו המכיל את התגים והטריגרים שלו. כל חשבון מכיל לפחות קונטיינר אחד, וניתן לתת הרשאות ניהול ברמת החשבון וברמת הקונטיינר.

 

הקמת חשבון:

נגלוש לכתובת  https://tagmanager.google.com

ניכנס באמצעות ה gmail שעליו בחרנו להקים את החשבון והסיסמא המשויכת אליו, ונגיע למסך הזה:

נלחץ  על Create Account

הגדרות חשבון כולל יצירת הקונטיינר הראשון >> create

ונקבל את הקוד אותו יש להטמיע בכל עמודי האתר

ואפשר להתחיל לעבוד – בקונטיינר הראשון

תגים, טריגרים ומשתנים

תג / Tag
התגים הם הפעולות שאנחנו רוצים לבצע, הם החלק של ה”מה” יקרה
לדוגמא: ישודר קוד המרה של גוגל
חלק מהתגים מובנים מראש ב GTM וניתן פשוט לבחור אותם, ואחרים צריך ליצור מאפס
כלל או תנאי / Triggers
טריגרים הם התנאים שבהם תתקיים פעולה מסוימת
לדוגמא: יוזר נמצא בדף תודה
חלק מהתגים מובנים מראש ב GTM וניתן פשוט לבחור אותם, ואחרים צריך ליצור מאפס

איך התג והטריגר יעבדו ביחד בדוגמא?
כאשר יוזר נמצא בעמוד מסוים, GTM ירה את התג מסוג קוד המרה של גוגל

אז מה נגדיר קודם? את התג או את הטריגר?
לא משנה, מה שנבחר, העיקר שנגדיר תג שמשויך אליו טריגר נגדיר ל GTM תג מסוים וגם מגדיר לו מתי לירות אותו.

משתנים / Variables
משתנה הוא האלמנט שעליו מתבצעת הפעולה, לדוגמא: כתובת url, css class, event וכדומה

תצוגה מקדימה / Preview
מאפשרת לנו לבחון האם באמת נורה תג בתנאים שהגדרנו ואם אכן בוצעה הטמעה תקינה